דרכים לקיצור ימי הדימום הוסתי והכתמות - מיכל שונברון

דימום והכתמה ממושכים מהווים מטרד משמעותי לנשים, ובפרט אלו השומרות על טהרת המשפחה בדרך ההלכה. לפני שפונים לטיפול, חשוב לברר נקודות:

  1. האם מדובר בשינוי חדש או במגמה ממושכת ? 
  2. האם הדימומים קשורים לתכשירים כמו התקן תוך-רחמי או תרופות (הורמונליות), חוסר איזון תזונתי, שינויים רגשיים, שינויים בזוגיות, בגופנפש או באורח החיים? 
  3. לעיתים הקשבה פנימית וחיבור לאינטואיציה עוזרים ומאפשרים להגיע לגורם ולשורש של הבעייה. 

מאמר זה מתייחס לשלוש נקודות עיקריות:

  1. הבנת מהותו של דימום וסת תקין לעומת דימום שאינו וסת
  2. הבנת הגורמים לדימום לא מוסבר או דימום לא מוכר
  3. מתכונים לקיצור ימי הדימום ו/או ההכתמה

מהו מחזור הווסת?

מחזור וסת / מחזור פוריות טיפוסי נמשך כחודש ימים. אורכו של מחזור תקין הוא בין 24-35 יום. מחזור חדש מתחיל ביום הראשון של דימום הוסת (לא כתמים חומים אלה דם בצבע אדום) ומסתיים ביום שלפני דימום הבא. לדוגמא, אם קיבלתי דימום ב1. 1 ושוב ב 30.1, אורך המחזור הוא 29 יום.  

במהלך המחזור, הגוף מתכונן לביוץ ולהריון. המחזור (משך הזמן בין דימום לדימום) נמצא בשליטתה של מערכת הורמונלית מורכבת. ההורמונים מאותתים לגוף את השלבים השונים של הכנתו להריון אפשרי מדי חודש בחודש, החל מקבלת הווסת הראשונה ועד הפסקת הווסת בגיל המעבר, במשך כשלושים וחמש שנה או יותר.

מחזור הפוריות מתחיל עם קבלת הווסת. השחלות מכילות אלפי זקיקים שמתוכם כמה עשרות עוברים גירוי כאשר בכל זקיק ישנה ביצית (שבוע ראשון). באמצעות ההורמון אסטרוגן ביצית אחת מגיעה לבשלות והגוף מתכונן להריון ע"י עיבוי כלי הדם בדופן הרחם, הכנת הפרשה מיוחדת להזנת הזרע ועוד.

סמוך למועד הביוץ, מפריש המוח הורמון LH, שנותן את האות לביצית לצאת מהשחלה אל החצוצרה, שם הביצית מחכה לזרע במשך 12- 24 שעות בלבד. אף על פי שחיי הביצית קצרים כל כך, האישה בעצם פורייה במשך הרבה יותר ימים, כיוון שזרע מסוגל לשרוד בגוף האישה עד חמישה ימים. (שבוע שני).

אחרי הביוץ, השחלה מפרישה הורמון בשם פרוגסטרון, שתפקידו להמשיך לבנות את דופן הרחם לקראת הריון אפשרי.( שבוע שלישי)

כשבועיים לאחר הביוץ, אם לא התרחשה הפריה של הביצית במועד הביוץ, השחלה תפסיק להפריש פרוגסטרון. כתוצאה מכך, דימום הווסת יתחיל ודופן הרחם תתרוקן. (שבוע רביעי)

 

הגורמים לדימומים לא מוסברים ומחזורים לא סדירים

אישה אינה יכולה להסיק בצורה אוטומטית שכל דימום שמופיע זה דימום של וסת. ישנם גורמים רבים לדימומים. לעיתים, בדיקה של בודקת טהרה או רופא/ה תוביל לאיתור סיבת הדימום. סיבות ידועות לדימומים / כתמים שאינם מחזור הווסת הן:

  • חוסר איזון או הפרעה הורמונלית. חלק מההפרעות קשורות לגידולים לא ממאירים ברחם כגון מיומות (שרירנים), ציסטות בשחלות או פוליפים (לרוב ברחם או בצוואר). הפרעות נוספות נובעות מבעיות בתפקוד בלוטת התריס והפרעות אכילה כגון השמנת יתר, אנורקסיה או תת תזונה. ייתכן  אי איזון כתוצאה מסטרס ממושך.
  • דימום ממושך או לא צפוי יכול להיגרם ע"י הפלה טבעית, הריון מחוץ לרחם ואף גידול לא ממאיר במערכת הרבייה. מתח מתמיד והפרעות רגשיות עשויות להאריך את הדימום. וכמובן, יש אפשרות של פציעה או דלקת בתוך הנרתיק ואיזור צוואר הרחם (כמו אקטרופיון), אנדומטריוזיס ושחלות פוליציסטיות.
  • נטילת הורמונים למיניהם והפסקתם – פמולין וסרוזט בזמן הניקה, גלולות משולבות למניעת הריון, טיפול הורמונלי חלופי בגיל המעבר, הורמונים של טיפולי פוריות, וגם שימוש בהתקן תוך רחמי.
  • תרופות שמשפיעות על מערכת קרישיות הדם (כגון תרופות אנטי-דלקתיות, אספירין/אדויל/איבופרופין ועוד )
  • נשים מעל גיל 40 העוברות תנודות הורמונליות לקראת הפסקת הווסת לקראת גיל המעבר. זה מועד שבו צפויים שינויים באורך המחזור ובכמות הדימום בזמן הווסת.
  • גורמים לכתמי דם יותר מיומיים-שלושה- לפני קבלת הווסת- יכול להיות קשר בין העדר ביוץ, חוסר בהורמון פרוגסרטון ופאזה לוטאלית קצרה במקרה של בעייה בתפקוד בלוטת התריס. זרימת דם איטית (סטגנציה) מתאפיינת ע"י דימום איטי, כתמים חומים וקרישי דם.

גישות הוליסטיות לקיצור ימי הדימום וההכתמות

מצב שבו אישה חווה 1-2 ימים של הכתמות לפני או אחרי דימום הוסת נחשב נורמלי ותקין. במקרה של דימום לא מוכר או דימום בין וסתי, מומלץ לנשים עם בעיות הלכתיות להיבדק ע"י בודקת טהרה כדי לפסול גורמים פתולוגים של דימום. בעיות דימום נפוצות יותר בקרב נשים עם התקן תוך רחמי ונשים עם גלולות למניקות (כמו סרטז/פרוג'סטרון בלבד).  

כשמדובר בדימום וסתי ממושך (לא כתוצאה של גורם חיצוני), קיימים לא מעט סוגי צמחים המתאימים לטיפול בבעיה. יש חשיבות רבה לעבור אבחון ורק אז לפנות לטיפול ע"י מטפל מנוסה ומיומן. כמו כן חשוב לערוך בדיקות דם לפני שמתחילים ליטול ויטמינים או תוספי תזונה. 

הדרך הטבעית דורשת זמן וסבלנות כי טיפול טבעי / צמחי יכול לקחת עד כ-6 חודשים עד שרואים שינוי. 

צמחים מומלצים לקיצור ימי הדימום

צמחים אלה מאזנים את המע' ההורמונלית ע"י השפעה על פעילות בלוטת יותרת המוח (ההיפופיזה). 

  • צמח ילקוט הרועים לקיצור ימי המחזור (לשתות בימי הוסת חליטה במים חמים של הצמח). מהווה פתרון למחזור תקין. 
  • שיח אברהם (VITEX) מאזן את ימי המחזור (לא דימום הוסת) ומשפר את מצב הפרוגסטרון. עוזר לנשים עם דימום קטוע / טפטופי דם לפני קבלת הווסת.
  • ציפורני חתול– לסדירות מחזור הוסת.
  • דיאטה בריאה המספקת ויטמינים וחומרי הזנה החיוניים למערכת ההורמונלית ולמחזור תקין.
  • ויטמינים ותוספי תזונה (כגון שמן פשתן- לאיזון המחזור ולירידה בכמות הדימום)  
  • תוספת ויטמינים A, B6 וקבוצת B , E, אבץ, (במידה ויש חסר) שיכולים להשפיע על דימום כבד וארוך או לחלופין למנוע הכתמות לפני הוסת.
  • דיקור / צמחים סיניים / רפואה סינית 
  • עיסוי רחם ותרגילים להפעלת הרחם (שיטת ארויגו ושיטת אביבה )
  • אורגזמה במהלך הוסת ולקראת סוף הווסת (מזרים דם לאזור האגן) 
  • ריקון דם הווסת בדרך טבעית מתוך עבודה עם רצפת האגן  (שיטת שרמן
  • הומיאופתיה
  • תנוחות יוגה (יוגה נשית
  • עבודת גוף-נפש 

חשוב להדגיש כי אישה יכולה לאמת את הדימום הנוכחי שלה כדם וסת רק אם היא יודעת בוודאות שהיה ביוץ בערך שבועיים לפני כן. העובדה הזאת חשובה כי הדם הווסתי מופיע בין 10-14 יום לאחר הביוץ. פאזה לוטאלית קצרה מ 10 יום עלולה להצביע על מחסור בפרוגסטרון. 

אישה הלומדת לעקוב אחר סימני הפוריות שלה (שיטת המודעות לפוריות הכוללת בדיקת חום השחר, מיקום של צוואר הרחם והפרשות טבעיות), תוכל לדעת מראש מתי היא אמורה לקבל את דימום הוסת הבא שלה. אישה שקשובה לגופה ומבינה את הסימנים שהוא משדר לה, תמיד תדע מראש מתי דימום הוסת יגיע. 

עוד עצות לקיצור דימום הוסת

 

  • הורדת סוכרים ופחמימות 
  • אכילת דג ועוף במקום בשר
  • הפסקת שימוש בטמפונים
  • פעילות גופנית סדירה
  • פעילות להורדת סטרס (מדיטציה ועוד)
  • תרופות ללא מרשם כמו אדויל ונורופן (200 מ"ג כל שש שעות בימים הראשונים של הווסת. החומרים אמורים להוריד את כמות הדימום (במקרה של דימום כבד) אך לא מומלץ לשימוש ממושך.

בכל מקרה של דימום לא מוכר, חריג וממושך רצוי לפנות לגורם רפואי.

המידע שנמסר בדף אינו תחליף לייעוץ וטיפול מקצועי.

מיכל שונברון - מהמנחות הותיקות בעולם ללימוד שיטת המודעות לפוריות , ניסיון של מעל 35 שנה של לימוד בארץ ובעולם, ליוותה מעל 3000 נשים שביקשו למנוע הריון או להכנס אליו, ולהעמיק את ההכרות עם גופן.

מיכל שונברון
0543103526
mschon@netvision.net.il

x

#{title}

#{text}

#{price}